Dějiště tvůrčího života

14. 3. 2025

Šťastné náhody, osudová setkání, otevřená umělecká komunita a silná touha tvořit. To vše vystihuje život Hany Hillerové a Dany Roy Harpera v kulisách jejich mimořádného domu na pražských Petřinách. Přijměte pozvání na návštěvu do inspirativního prostoru původních ateliérů, kde nás s úsměvem vítá zářivá žena v ležérním džínovém overalu a s výraznými prsteny na rukou.

Text: Jitka Davidová
Foto: Lina Németh

eu1a9079.jpg

Během studií učitelství výtvarné výchovy na pedagogické fakultě v Praze dostala Hana nabídku na roční pobyt v Kalifornii. Až tam si uvědomila, že má ambice i jako výtvarná umělkyně, podařilo se jí získat stipendium na University of Texas at Austin, kde vystudovala volnou tvorbu, a postupně se začala věnovat velkým instalacím s přesahem do veřejného prostoru. V New York City se seznámila s Danou Roy Harperem, který zde studoval fotografii na School of Visual Arts. Když po narození druhého dítěte nastal v Hanině tvorbě útlum, rozhodli se s manželem pro cestu do Evropy. Při plánovaném ročním pobytu je však Praha překvapila jako příjemné místo k životu s malými dětmi natolik, že se rozhodli zůstat.

eu1a9083.jpg
eu1a9324.jpg
eu1a9375.jpg

Dva roky nato koupili na Petřinách unikátní nemovitost, kterou s pomocí Lenky Křemenové a Davida Maštálky z ateliéru Architekti A1 zrekonstruovali s ohledem na genius loci i způsob života uměleckého páru a jejich dětí. Z původních sousedních ateliérů Aleše Grima a Jiřího Harcuby, postavených v roce 1968, se stal nejen domov pro pětičlennou rodinu, ale i dějiště tvůrčího života plného hudby, setkávání s umělci a vaření v krbu, jenž je dominantou obývacího pokoje spojeného s kuchyní. „Máme pocit, že ten dům nepatří jen nám, je to téměř komunitní prostor. Byla by škoda si jej nechávat jen pro sebe,“ dodává Hana, když nám vypráví o domácích koncertech, které s Danou Royem pravidelně pořádají. Jejich atmosféra je zejména během zimy naprosto magická. Každý rok před Vánoci rozezní hřejivý interiér domu osobitá hudba Ireny a Vojtěcha Havlových, nedávno zde vystupovala křehká zpěvačka Bára Zmeková a jsou i období, kdy se zde hraje téměř každý týden. Dům skýtá také velký prostor pro tvorbu obou manželů, najdeme zde celkem tři ateliéry. Návrhy Haniných skleněných objektů se rodí v místech původního ateliéru Jiřího Harcuby, Dana tvoří koláže z vintage časopisů v útulném ateliéru v patře a oba mají k dispozici ještě společnou dílnu „dirty art studio“ v zahradě.

eu1a9310.jpg
eu1a8987.jpg

Rodina je v kontaktu s rozmanitou škálou lidí, muzikantů, umělců, cizinců z různých kultur, což je obohacující i pro jejich tři potomky. „Děti vidí, že se může žít různě, poznávají různé způsoby, jak být člověkem.“ Kdybyste se náhodou v tomto domě ocitli ve chvíli, kdy zde neprobíhá žádné inspirativní setkání, můžete naslouchat dialogům, které vedou artefakty vystavené na všudypřítomných policích. Najdete tu díla obou výtvarníků, výrobky jejich dětí, nevšední suvenýry z cest či nalezené poklady, vázičky z vetešnictví i plastiky, obrazy a drobné sošky od přátel.

Důležitost komunity a tvorby vztahů Hana vnímala intenzivně i během mateřství, kdy musela svoji uměleckou tvorbu odsunout do pozadí a někdy si téměř nedokázala představit, že se k ní ještě vrátí. Bylo to období, kdy svou tvůrčí energii přetvářela do jiných forem než přímo v ateliéru, starala se o malé děti, řešila rekonstrukci domu a vybudování zahrady. V té době se seznámila se skupinou Mothers Artlovers, jež volně sdružuje umělkyně, kurátorky a teoretičky umění na mateřské. Díky nim se vrátila ke své tvorbě v ateliéru a naplno se začala věnovat sklu, materiálu, ke kterému postupně směřovala.

eu1a9585.jpg
eu1a9653.jpg
eu1a9645.jpg

První projekt závěsných lamp vznikl ve spolupráci s uznávaným sklářským umělcem Martinem Janeckým a letos jej Hana prezentovala na několika designových festivalech, ve Stockholmu, Bruselu a na Lake Como Design Festival. Svítidla, která Hana původně navrhla pro vlastní dům, díky irisovému sklu mění barvu – zhasnutá jsou zelenkavá a působí v interiéru klidně, ale když se rozsvítí, jako by v nich vzplanul oranžový oheň. Ke sklu Hana přistupuje velmi volně a experimentálně, nenechává se svazovat zaběhlými postupy. Sklo vnímá jako svébytnou věc, které dává prostor plynout. Tento postoj se odráží zejména ve vázách z uranového skla, které poprvé představila na výstavě Art House v Uměleckoprůmyslovém muzeu na letošním Designbloku. Do budoucna by se ráda vrátila k velkým instalacím a posunula i svoji tvorbu se sklem do většího měřítka.

eu1a9161.jpg
eu1a9125.jpg
eu1a9462.jpg
eu1a9881.jpg
eu1a9017.jpg
eu1a9515.jpg
eu1a9924.jpg
eu1a9210.jpg
eu1a8985.jpg
Chcete článek nasdílet?