Za jedinečností značky stojí její tvůrce

27. 1. 2020

Kreativní vedení a foto: Visual Narrative
Text: Kristýna Trojanová
Překlad a redakční úpravy: Simona Rojíková (NILA)

Až z Austrálie vážila Louise Markey cestu, aby mohla studovat na prestižní škole Central Saint Martins (University od Arts London). Později zatřásla místní módní scénou se svými značkami L. F. Markey a Meadows. Obě značky ctí principy pomalé módy včetně etické výroby. První jmenovaná je charakteristická současnými vlivy a inovovaným utilitárním pojetím, pro Meadows je příznačné použití jemných barev a především promyšlené použití romantických vzorů a výšivek. Odráží také dávný zájem zakladatelky značek o estetiku folklóru a o historické odívání.

V kreativním studiu situovaném ve Východním Londýně, kde jsme pořídili náš rozhovor, panuje tichá, relaxovaná a současně soustředěná atmosféra, která je odrazem toho, co obě značky reprezentují. Ke každému kusu oblečení L. F. Markey se přistupuje s pečlivostí a důrazem na střih, materiál a výsledný nenucený dojem bez extra sofistikovaných detailů. Ty se naopak volně mohou manifestovat v sesterské linii Meadows.

Louise získávala zkušenosti například ve známém módním domě Burberry a se svým vlastním podnikáním v oboru začala ve formě koníčku. Do plnohodnotného byznysu se hobby překlopilo současně s mateřstvím, kdy si uvědomila potřebu být paní svého času.

_z7a9653_copy.jpg

Schází vám váš domov v Sydney?

Žilo se mi tam krásně a je to skvělé místo pro vyrůstání a doufám, že tam zase jednou budu žít. V Sydney je snadné trávit hodně času venku, to mi tady v Anglii chybí. Současně je ale tamní kreativní scéna poměrně malá a já jsem chtěla být přímo v centru toho, kde se dějí nové věci. Proto jsem se rozhodla přestěhovat do Londýna. V Austrálii mám ale rodinu, která mě poměrně často navštěvuje, tak to není tak náročné. Moje máma je kaligraf, myslím, že kreativitu jsem zdědila po ní. Pořád se umění věnuje, je nesmírně tvůrčí. Už když jsme byli malí, tak jsme společně kreslili a malovali. Hodně nás podporovala v tom, abychom se dali na výtvarné umění, architekturu nebo módu.

A jak jste s dostala právě k módě?

Zkusila jsem to pracovně v architektuře, ale když mi bylo 16, rozhodla jsem se pro módu a od té doby to byl můj hlavní zájem. Časem jsem se rozhodla odstěhovat do Londýna a studovat na St. Martins. Je pověstná tím, že je opravdu těžké se na ni dostat, ale já měla to štěstí, že jsem už předtím měla pracovní zkušenost z Burberry, to mi v přijímacím řízení hodně pomohlo. V Burberry se mi moc líbilo a našla jsem tam celoživotní přátele. Intenzivní pracovní prostředí mě hodně ovlivnilo a myslím, že něco podobného už asi nezažiji. A taky mě někdy napadá, jaký by byl můj život, kdybych se přeci jen byla věnovala architektuře. Jsem ovšem absolutně spokojená s tím, kde jsem dnes.

Můžete blíž popsat, jaké to bylo pracovat pro Burberry?

Bylo to skvělé a hodně intenzivní. Pracovala jsem předtím v Mambo, což je australská surfařská značka inspirovaná osmdesátými a devadesátými léty. Chtěla jsem pracovat pro nějakou luxusní high-end značku, a proto jsem z Austrálie odešla. Po příchodu do Londýna a do Burberry jsem se okamžitě ocitla v úplně jiném prostředí s opačnou vibrací. Bylo mi v té době 22, takže jsem měla strach, ale zároveň to byla úžasná zkušenost.  Naučila jsem se hodně o konečných úpravách a o tom, co to znamená skutečná kvalita. To se mnou zůstalo dodnes. Pracovala jsem především na košilích, což mě pak dovedlo do značky Thomas Pink, která se na tento typ produktu specializuje. S košilemi jsem tedy strávila hodně času a když jsem založila L. F. Markey, opět jsem se věnovala košilím. Takovým, které se dají nosit do kostýmku.

_z7a9604_copy.jpg
_z7a9601_copy.jpg

"Líbila se mi představa, že pracuji na sebe, že mám svobodu. I když musím pracovat hodně a dlouhé hodiny, pořád je to podle mých podmínek."

_z7a9564_copy.jpg

Jak se vám žije v Londýně?

Už jsem tu vlastně spoustu let, poprvé jsem sem přišla v roce 2000. Přestože mi pořád schází Austrálie, považuji to tady už za svůj druhý domov. S partnerem doma ale pořád diskutujeme, jestli by nestálo za to odstěhovat se někam na venkov. Nemůžeme se pořád rozhodnout kam. Klidnější styl života by byl pro naši rodinu skvělý.  

Jak vnímáte souběh mateřství a provozování vlastního byznysu?

Když jsem čekala své první dítě, pracovala jsem jako návrhářka a došlo mi, že to jak žiji, není slučitelné s plnohodnotnou prací pro jinou společnost. Proto jsem se začala soustředit na svou již existující vlastní značku. Abych si mohla dopřát flexibilitu. Rozhodně to nastávajícím matkám doporučuji, aby rozjely něco svého, pokud je to možné, protože to ušetří spoustu času a energie.

Musela jste sbírat odvahu založit svou vlastní značku?

Bylo to něco, co jsem chtěla hned od začátku. I kdybych se nepohybovala v módní branži, byl by to prostě jiný byznys. Prostě se mi líbila představa, že pracuji na sebe, že mám svobodu. I když musím pracovat hodně a dlouhé hodiny, pořád je to podle mých podmínek. Jako ředitelka firmy se pořád věnuji například zákaznickému servisu a vlastně pořád musíte být připraveni řešit kdykoli a cokoli. Je to kontinuální učení se. To nejdůležitější, co jsem pochopila je, že za jedinečností značky stojí její tvůrce.

Jaké byly začátky?

Znamenalo to neustálou práci, byla jsem úplně posedlá. A má to tak být. Pracovala jsem zhruba pět let sama, než jsem zaměstnala další lidi. Pak už jsme nabírali celkem rychle. Dneska máme v hlavní kanceláři sedm zaměstnanců a zhruba stejný počet v obchodech. Najít ty správné spolupracovníky je opravdu těžké, ale měla jsem velké štěstí na skvělý tým. Výzva je učit se pořád nové věci za chodu. Jakmile něco ovládnete, už je tu další věc k řešení. Například nikdo z nás není úplně technický typ a nová kolekce nás skutečně prověřuje.  

_z7a9719_copy.jpg
_z7a9562_copy.jpg
_z7a9611_copy.jpg
_z7a9715_copy.jpg

Jste hlavní návrhářka, co vás nejvíc baví?

Užívám si celý proces navrhování. Začít s barvou, látkou, ty vybírám sama, líbí se mi všechno. Praktická stránka věci i ta kreativní. Taky dělám vzory. Připravuji i skici, ale to už je jen malá část mé práce, které bych se ráda věnovala víc, ale času není nazbyt.

Máte nějaké své speciální postupy, pokud jde o navrhování?

Jen v pořadí věcí, jak se dělají. Meadows je trochu jiný případ, ale L. F. Markey má své procesy. Obvykle se inspiruji výtvarným uměním. Věnuji pozornost barvám používaných na obrazech. Naučila jsem se to v době, kdy začaly být barvy klíčové pro tvorbu L. F. Markey. U téhle značky je to o rozvíjení již existujících stylů. U Meadows používám podobné tvary, ale velmi se soustředíme na vzory a výšivky. Vyžaduje to hodně přípravy, než najdeme správné krajky, motivy nebo látky. Barvy nejsou až tolik důležité. Kolekce Meadows jsou pracnější, proto jsou menší.

Co zažehlo nápad založit Meadows?

Vzniklo to z mého zájmu o historické oděvy. Mám ráda viktoriánské období i středověk. Pro něco takového nebylo v L. F. Markey místo. Zkusili jsme vklínit pár kousků, ale nesedělo to do celkového konceptu. Proto jsme se rozhodli vytvořit separátní řadu kolekcí.

Jak se váš zájem o historické oděvy v praxi přesně projevuje?

Na škole jsem absolvovala se závěrečnou kolekcí, které vypadala asi tak, jako kdybyste smíchali L. F. Markey s prvky doby alžbětínské. Objemné šaty a tvary a současně velmi minimalistické. Nebylo by to to první, co by vás při pohledu na kolekci napadlo, ale ta inspirace tam byla. A folklór mě vždycky fascinoval. Když si dělám přípravu pro novou kolekci, zkoumám knihy, muzea, zdroje na internetu. A mám moc ráda dramata, která se zaměřují na určitou éru, ještě jsem se nedívala na seriály Koruna a Viktorie, ale už je mám na seznamu.

_z7a9676_copy.jpg
_z7a9693.jpg

Navštěvujete osobně manufaktury, které pro vás šijí?

Snažím se o to každý půlrok. Pracujeme s manufakturami převážně ve Vietnamu a v Číně, z mé zkušenosti jsou nejlepší. Možná některou část výroby přesuneme časem do Indie. Mám tyhle cesty moc ráda, každé místo nabízí jedinečnou a tvůrčí inspiraci.

Snažíte se žít šetrně v každodenním fungování?

Žijeme ve Východním Londýně a tady se většina snaží dělat, co může na osobní úrovni. Recyklujeme, změnili jsme auto, které bylo dieselové, snažíme se moc nelétat. Mám ale pocit, že víc toho můžete vykonat na úrovni byznysu. Udržitelné cíle se nám snáz plní u Meadows, kde používáme hodně bavlnu, takže je snazší přejít na biobavlnu. L. F. Markey používá širší paletu materiálů, takže tam je trochu trochu obtížnější přejít na plně šetrný směr.

Jací jsou vaši zákazníci?

Náš typický zákazník je umělec, tvůrce, kreativec. Pokud ne tělem, tak duší. Pro mnohé z nich to není náplň práce, ale to na věci nic nemění. Tuhle skutečnost máme pořád na paměti.  

Jak byste si přáli, aby se lidé ve vašem oblečení cítili?

Především pohodlně. Vypadat skvěle a cítit se pohodlně je klíčové. A vždycky kapsy, jsou prostě praktické! U Meadows je důraz na to cítit se žensky a krásná.

Chcete článek nasdílet?